Babakezek-oktatók a Magyarinda Fesztiválon | Beszélő Babakezek

Babakezek-oktatók a Magyarinda Fesztiválon

2016-ben a nyolcadik Nemzetközi Babahordozó Hetet ünnepeltük szerte a világon. E hét alkalmából került megrendezésre a Magyarinda Fesztivál.

Ezt a rendezvényt a VÁLASZKÉSZ NEVELÉS jegyében szervezték, melynek fontos eszköze lehet az érintés, a babahordozás, annak testi-lelki hatása a gyermekre és a szülőre.

Sok színes gyerekprogrammal tarkított szakmai előadásokat, beszélgetéseket hallhattunk egész nap, aki eljött, jól szórakozott.

A Beszélő Babakezek bemutatón is az oktatók játékkal, dalolással és jeleléssel kezdék a programot. Zentai Kata, a Beszélő Babakezek program vezetője elmondta a babajelbeszéd lényegét (www.babakezek.hu), majd ő és az oktató partnerei beavatták a közönséget a személyes, szülőként megtapasztalt élményeikbe.

Megtudhattuk, hogy mit jelentett a Babakezek-oktatók számára a babajelbeszéd.
Íme egy kis ízelítő:

Babakezek babajelbeszéd oktatók„Nekem a legfontosabb az volt, hogy a gyermekem számára kifejezhetővé tegyem azt, amit már tud és megismert a világból. Ezáltal sokkal magabiztosabbá, kiegyensúlyozottá vált a fiam.” – mesélte Zentai Kata, a Babakezek Program vezetője.
 
„A babajelbeszédben számomra a legmeglepőbb az volt, hogy képes voltam bepillantani a beszélni még nem tudó babám gondolataiba, megtudhattam, mi az, ami különösen foglalkoztatja. Számtalanszor a gyermekem hívta fel olyan dolgokra a figyelmemet, amiket én észre sem vettem. Például miközben otthon pakolgattam a ruhákat, ő a csillagos égre nézve a CSILLAG jelét mutatta. Persze, hogy ezek után olyan dolgokról beszéltem tovább, amik iránt ő érdeklődött. A jelek használata így még inkább segít ráhangolódni a gyermekünkre.

Nekem egyáltalán nem volt fontos a beszédfejlődés támogatása, hiszen a jelelő gyermekem képes volt „mesélni” még a múltról is. Egy állatkerti kirándulás után néhány nappal beszélgetés közben a nagyszüleinek jelelte, hogy a „MAJOM” „FOGAT MOS”, vagyis láttunk egy majmot, aki egy fadarabbal piszkálta a fogát és már akkor beszéltünk róla, hogy biztosan fogat mos, a „MACKÓ” „ALUDT”, vagyis nem láttuk a medvét, mert biztos aludt, és a „TIGRIS” „FÜRDÖTT”: épp akkor ment be a vízbe. Csodálatos élmény volt tapasztalni, hogy a kisfiunk aktívan képes kommunikálni, már a beszéd megjelenése előtt is!
 

Béczi Betti, a Babakezek – Pécs oktatója számára különösen fontos volt az az időszak áthidalása, amíg még nem beszélt a gyermeke. Betti így mesélt erről:

Babajelbeszéd oktató Béczi Betti„Nekem azért volt fontos megismerni a babajelbeszédet, mert a legnagyobb gyermekem 3 évesen is szinte csak szavakat mondott, azokat sem tisztán. Persze rámutatással sok mindent tudott közölni, de nem ismertem a gondolatait, gyakorlatilag kimaradt a “mi ez”, “miért” korszak. Számunkra ekkor óriási segítség lett volna a babajelelés a beszédfejlődés támogatására, a frusztráció csökkentésére.

Testvére, Miló 10 hónapos volt, mikor eljutottunk Katához egy intenzív tanfolyamra. Napra pontosan 1 hónap múlva jött az első jel, ami a könyv volt. Könyvből azóta sem elég, imádja a könyveket.
 
Miló másfél éves volt, amikor megszületett Emma. Akkor már mondott szavakat, de leginkább jeleket használtunk. Így Emma már egy aktívan jelelő családba született. Emma 4 hónapos volt, amikor először mutatta a “tejcsi” jelét. Persze ez nem azt jelenti, hogy 4 hónapos kora óta jelel. Volt jó pár hónap szünet, mire további jelek jöttek. Egyik alkalommal Emmával ketten voltunk otthon, ültünk a nappaliban, csend, ablakok becsukva. Épp könyvet olvastunk. Egyszer csak jelelte, hogy ő nagyon fél, mert kint ugatnak a kutyák. Ha nem ismerjük a babajelbeszédet, soha nem tudom meg, hogy neki, akkor ez volt a baja. Alig múlt 1 éves, mikor 1 hét alatt minden jelet azonnal ismételt utánam és minden szót ki is mondott.

Hihetetlen különbség van a nem jelelő és a két jelelő gyermekem között. A nagyobbik is nagyon kedves, okos fiúcska lett, de a kicsik sokkal érdeklődőbbek, nyitottabbak a világra. A babajelelésnek köszönhetően, náluk minimális volt a hisztik száma. Teljesen azért nem tűnt el, mert a hiszti életkori sajátosság, de meg nem értettség miatti hisztik nem voltak.

A jelelésnek köszönhetően nálunk a testvérféltékenység is kimaradt. A nagyfiam is szívesen tanulta a jeleket, és örömmel használta is a picikkel. Teljesen jól megértették egymást. A nagy “tanította” a piciket, a picik áhítattal figyelték a nagyot. Egy régi fénykép őrzi a legszebb jelelős történetünket: a 21 hónapos Miló a “SZERETLEK” jelét mutatta 3 hónapos kishúgának.”
 

Puskás Kriszti, a Babakezek – Budapest egyik oktatója, három gyermek anyukája. A két nagyobb lány, Rebeka és Izabella 6 és 3 évesek, a kisfiú, Kristóf most babajelbeszéd oktató Puskás Kriszti6 hónapos. Kriszti tavaly csatlakoztott a Beszélő Babakezek Programhoz.

„Középső kislányommal, Izabellával kezdtem el jelelni, amikor ő 6 hónapos volt, és most Kristóffal tanuljuk a jeleket. Amikor a módszert megismertem, egyből beleszerettem!” – mesélte Kriszti.

„Tapasztalatom szerint a babajelbeszéd segíti az analogikus gondolkodást. A „HOLD” jele a hüvelyk és mutató ujjal képzett „C” betű. Rebeka mindezt kiegészítette a másik kezének hüvelyk és mutató ujjával, így közölte, hogy ez a „TELIHOLD” jele.

Vannak szülők, akik ráéreznek, hogy miért sír a babájuk, viszont legtöbben nem tudják egyből, hogy mi lehet a gond. Igaz 3 gyermekem van, de velem is gyakran megesik ez. Izabella egy időben sokszor felébredt éjszaka és sírt. Nagyon szerettem volna tudni, hogy ennek mi az oka. Több lehetőséget is említettem, talán rosszat álmodott és megijedt, vagy netán fáj valamije? Mire ő jelelte, hogy fáj a foga. Bekentem a fogacskáját és utána mindenki nyugodtan tudott tovább aludni. Jelelés nélkül biztos tovább tartott volna, míg rájövök, hogy mi a probléma.A babajelbeszédnek köszönhetően a gyermek is könnyebben ki tudja fejezni magát. Mennyi félreértést és esetleges hisztit lehet megelőzni a babajelbeszéd segítségével!”

Krisztiből ömlöttek a csodás élmények, jelelős sztorik. A legkedvesebb jelelős emléke, amit itt is megosztunk:
„Rebeka, a 6 éves nagylányom egyik este elém állt és nagy, csillogó szemekkel mutatta mindkét kezével a „SZERETLEK” jelét, majd ezt mondta:
„Bárcsak három kezem volna, akkor még jobban meg tudnám mutatni, hogy mennyire szeretlek!” Aki úgy dönt, hogy kipróbálja ezt a nagyszerű módszert, annak sok hasonló szívmelengető élményt kívánok.”
 

Tolnai Judit, a Babakezek – Gyula okatatója mesélte:

„Én kíváncsiságból vágtam bele a babajelbeszédbe, úgy gondoltam, a tanfolyam jó baba-mama program lehet és ha a kisfiam fogékony rá, kommunikálhatunk a jelek segítségével is. Katától a jelek oktatásán túl kaptam jó néhány játékötletet is, mit lehet játszani egy ilyen pici babával. Ha egy élménygazdag játékba építjük bele a jeleket, a gyermekben is könnyebben megragadnak a jelek.

Nándi 14 hónaposan kezdett igazán aktívan jelelni. Ahogy egyre jobban kinyílt a szeme a világra, egyre több jelet használt. Engem sokszor elbűvölt, hogy miközben látszólag elmélyülten játszott valamit, felemelte az egyik kis kezét, jelezte, hogy ő bizony hallja a madarat csicseregni, vagy a vonatot elmenni. Azt hiszem, Nándi nagyon szeret jelelni, most már azonnal ismételi, ha új jelet mutatok neki, sőt maga is kitalál új jeleket. Én nagyon büszke vagyok, hogy látom, hogyan okosodik a kisfiam, és örülök, hogy el tudunk „beszélgetni” az őt érdeklő dolgokról szavak nélkül is.

Nagyon aranyos jelenet volt, amikor Nándi kiszaladt hozzám a szobából a konyhába, és nagy nevetve elmesélte jelekkel, hogy Apa a szobában felmászott magasra, a székre. Apa meg csak csodálkozott, hogy én erről honnan tudok.

Akkor azonban kifejezetten hasznosnak bizonyul a babajelbeszéd, amikor Nándira a nagymamája vigyáz. Neki nagy könnyebbség, hogy az unokája könnyen értésére adja, ha szomjas, álmos, vagy kér még enni.”


Kovács Andi a Babakezek – Eger oktatója így mesélt:

babajelbeszéd oktató Kovács Andi„A babajelbeszédben a kisbaba érdeklődésére irányul, öszpontosul a figyelem. Azokat a jeleket kezdjük el mutatni (és mellette mondani egyszerre), amik őt érdeklik, ezeket hallja legtöbbször. Azt pedig mindenki tudja, hogy azt tanuljuk meg leghamarabb, ami érdekel is egyben.

Az én kislányom, aki most 3 éves, nagyon hamar kezdett beszélni. 7 hónaposan kezdtem el vele a babajelbeszédet. 1 éves alig múlt, de már 10 szónak az elejét mondogatta. Másfél éves korára gyakorlatilag mindent mondott. Nagyon nyitott és érdeklődő, rettentően közvetlen tud lenni idegenekkel is. Nagy önbizalommal fordul mások felé.

Úgy gondolom, hogy a babajelbeszéd nagyban hozzájárult ahhoz, hogy milyen ügyes a kis keze. A módszer azért ilyen eredményes, mert három felől kapja a kisbaba, kisgyermek az információt: vizuális-, hallási- és mozgási ingert. Ahogyan elkezdik használni a jeleket, úgy intenzívebben ügyesedik a kéz finommotorikai mozgása is.

A babajelbeszéd a kreativitást is nagyon fejleszti. A jelelésnél ez úgy nyilvánul meg a kislányomnál, hogy ha megkérdezi valaminek a jelét, amit én nem tudok, kitalál rá gyorsan valami újat.

A Babakezek egy befogadó közösség, mely a sajátos nevelési igényű gyermekeket is szívesen várja. Nagyon öröm volt számomra, hogy Egerben már az első tanfolyamaimra is jöttek Down-szindrómás babával, így tudtam nekik segíteni, hiszen számukra a megkésett beszédfejlődés miatt még jelentősebb segítséget ad a módszer.”

 

Babakezek tanfolyamok

A Beszélő Babakezek oktatók gyakran tartanak ingyenes előadásokat, bemutatókat. A budapesti és a vidéki Beszélő Babakezek babajelbeszéd-tanfolyamokra szeretettel várják az érdeklődő szülőket és a szakembereket.

Babakezek babajlbeszéd oktatók